Google i försök att stoppa smslån
Den 13 juli i år införde Google en ny riktlinje för annonsering av smslån, för att stoppa marknadsföring av små och korta krediter som fått så mycket kritik de senaste åren. Detta är en global insats av Google men där riktlinjerna är olika för olika länder. I USA stoppar man samtliga smslån som har en ränta över 36% och på global nivå så har man spärrat samtliga annonser på sökord som innehåller ”payday loans”, det engelska ordet för smslån.
Insatsen från Google bygger på att många personer blivit överskuldsatta utav att dra på sig för stora skulder genom flertalet smslån. Långivare får mycket kritik, där man lägger skulden helt på kreditbolagen och produkten, snarare än att se till individen och dennes beslut kring sin privatekonomi.
Vad innebär det?
I Sverige har man valt att spärra alla kreditbolag som marknadsför smslån med en återbetalningstid på 60 dagar eller kortare. Detta innebär inte att kreditbolaget är förbjudet att marknadsföra en sådan produkt, men de förlorar möjligheten att annonsera på Google. För många kreditbolag så är detta allvarligt, eftersom en stor del av deras kunder fås genom att annonsera på sökfrågor som är förknippade med smslån.
Det finns inget egentligt straff som kan tillämpas om ett kreditbolag trots detta gör ett försök att annonsera. Google granskar samtliga annonser och om ett kreditbolag väljer att köpa en annons så kommer en manuell granskning att ske av kreditbolagets webbplats. Om kreditbolaget strider mot riktlinjen så nekas annonsen eller omedelbart tas bort från Google.
Åtgärder från kreditbolag
Jämförelsetjänsten Smslån.nu som ägs av bolaget Comperim AB har många års erfarenhet av branschen och bra koll på hur de olika kreditbolagen hanterar de nya reglerna.
Åtgärderna från de drabbade kreditbolagen är olika. Vissa har valt att ändra sina tjänster och villkor, t.ex att erbjuda längre återbetalningstider än tidigare. Andra har valt en enklare väg genom att skapa en ny webbsida med annorlunda villkor som är inom ramarna för Googles riktlinjer, samtidigt som de behåller de gamla villkoren på sina ursprungliga webbsidor.
Exakt hur Google kommer att hantera och acceptera de olika lösningarna i längden är oklart, men vi ser inte att de nya riktlinjerna har påverkat branschen speciell hårt. – Anders Karlsson, VD Comperium AB
Det är många myndigheter och företag som vill sätta käppar i hjulen för smslåneföretag, bl.a regeringen, Finansinspektionen, Konsumentverket samt banker och större finansiella institut. Man ser smslån som något oseriöst och fult eftersom det orsakat så många skuldärenden hos Kronofogden. Sanningen kring smslån är inte att det är en ful eller dålig tjänst, problemet är att den år så lättillgänglig för allmänheten att den missbrukas av personer som har dålig ekonomisk koll.
Framtidsmässigt tror vi att branshen kommer att krympa, men att det inte går att soppa den helt och hållet.